Datum objave: 2. svibnja 2025.
Kategorija: Naslovnica | Vijesti

Umjetna inteligencija u službi prirode – predavanje u Tehničkoj školi Virovitica

U srijedu, 30. travnja, u sklopu obilježavanja manifestacije Noć knjige, učenici 1. razreda šumarskog tehničara Tehničke škole Virovitica sudjelovali su na zanimljivom i edukativnom predavanju „Umjetna inteligencija u zaštiti prirode“. Predavanje je održao Marko Doboš, stručni suradnik biolog iz Parka prirode Papuk, a organizirala ga je stručna suradnica školska knjižničarka Tanja Kolar Janković.

Tijekom predavanja, gospodin Doboš je učenicima približio rad Parka prirode Papuk i važnost očuvanja bioraznolikosti. Poseban naglasak stavio je na ulogu modernih tehnologija i umjetne inteligencije u zaštiti prirode. Učenici su doznali kako se prikupljaju podaci o biljkama i životinjama, kako funkcionira građanska znanost te na koji se način koriste baze podataka i aplikacije poput iNaturalista. Građanska znanost omogućuje široj javnosti- zaljubljenicima u prirodu, učenicima, planinarima, fotografima i rekreativcima da vlastitim opažanjima pridonose znanstvenom istraživanju. Upravo ti podaci, prikupljeni u velikom broju, znanstvenicima pomažu u praćenju promjena u okolišu, širenju i ugroženosti pojedinih vrsta te donošenju odluka u upravljanju zaštićenim područjima.

Aplikacija iNaturalist, koja koristi umjetnu inteligenciju za prepoznavanje i klasifikaciju biljnih i životinjskih vrsta, trenutno bilježi više od 200 milijuna opažanja iz cijelog svijeta. Predavač je istaknuo koliko je ovakva tehnologija korisna znanstvenicima, ali i zanimljiva i pristupačna široj javnosti.

Predavanje je obuhvatilo i uporabu umjetne inteligencije u obradi satelitskih snimaka, koje se koriste za izradu karata staništa, prepoznavanje vrsta vegetacije i promjene u pokrivenosti tla. UI analizira podatke snimljene u različitim spektrima svjetlosti npr. infracrvenog što omogućuje precizno razlikovanje vrsta stabala, prepoznavanje degradiranih područja i praćenje posljedica suša, požara ili invazivnih vrsta. Učenici su upoznati i s mrežnom platformom Global Forest Watch koja uz pomoć satelitskih podataka i tehnologije UI omogućuje praćenje nestanka šuma u stvarnom vremenu, identifikaciju područja pod rizikom te praćenje promjena u šumama diljem svijeta.

Još jedan važan alat u zaštiti prirode koji koristi umjetnu inteligenciju su fotozamke- kamere koje se postavljaju u prirodi i automatski snimaju divlje životinje kada prolaze ispred senzora pokreta. Sustavi UI mogu automatski prepoznati vrste životinja na tisućama snimki, razlikovati pojedine jedinke i analizirati njihovo ponašanje bez potrebe za ručnim pregledavanjem svakog kadra. Na taj se način znatno ubrzava istraživanje i dobivaju točni podaci o prisutnosti i kretanju životinja u staništima.

Također, naglašeno je da umjetna inteligencija pomaže i u digitalizaciji starih zapisa i tekstova o prirodi. UI može pretvarati fotografije starih herbarijskih listova i rukopisa u čitljiv digitalni tekst pomoću OCR tehnologije, automatski ih prevoditi i povezivati s današnjim znanstvenim bazama podataka, čime se čuva i ponovno aktivira dragocjeno znanje iz prošlosti.

U praktičnom dijelu predavanja, učenici su se uključili u rad koristeći aplikaciju Google Lens za prepoznavanje vrsta biljaka i životinja. Tako su prepoznali i jednog od predstavnika lokalne faune – Uskršnjeg leptira, a pri tom naučili i kako funkcioniraju algoritmi u pozadini aplikacija. Učenici su predavanju nazočili u pratnji profesorice Izabele Babić, a cijeli je događaj protekao u znatiželjnoj i poticajnoj atmosferi. Zahvaljujemo gospodinu Marku Dobošu na vrlo zanimljivom i poučnom predavanju te se radujemo budućoj suradnji s Parkom prirode Papuk.

Tanja Kolar Janković

Pročitajte još

Medicinari na stručnoj ekskurziji u Puli

Medicinari na stručnoj ekskurziji u Puli

Učenici 3.m, 4.m i 5.m sa svojim su profesoricama 3. i 4. travnja 2025. otputovali na stručnu ekskurziju u Pulu. Prvo su posjetili Medicinsku školu Pula gdje ih je srdačno dočekao ravnatelj škole Ivan Žagar.
Nakon obilaska škole i njihovih praktikuma za zdravstvenu njegu, učenici su se družili sa svojim pulskim kolegama i razmijenili svoja iskustva vezana za nastavu i školovanje.

Skip to content